varning för konservatism och bakåtsträvande

Nu fåre banne mig va nog! Jag blir så arg på det här tramset. Jag vet att många efter att ha läst detta kommer tycka att jag är konservativ, bitter, bakåsträvande och obildad. En såndär kristen typ som man inte behöver lyssna på. Men vet ni, det är en risk jag kan ta. För jag tycker inte att det är okej att i ett land  med både religionsfrihet och yttrandefrihet förbjuda prästen att på skolavslutningar välsigna barnen i Guds namn när de faktiskt befinner sig i Guds hus. Vi har ingen statskyrka i Sverige för att vi ville skilja på religion och stat. Staten ska sköta sitt och kyrkan ska sköta sitt. Eller hur var det nu?
 
Jag gillar att vi har skolavslutningarna i kyrkan för att det ger en viss högtidlig stämning och jag vet många icketroende som håller med mig. Det är en tradition som jag gärna vill behålla. Alla håller inte med mig. Vissa vill skippa den helt, den åsikten kan jag acceptera. Vissa tycker att man kan vara i Guds hus men skyffla undan allt som har med Gud att göra, men hur ska det gå till? Man kan ju inte både äta och ha kakan. Är man dessutom inte troende har man då rätt att bestämma hur man bör göra i kyrkan? Antingen är man i kyrkan och låter prästen välsigna barnen varthelst han eller hon vill, det är ju inte precis som att barnen kommer bli störtreligiösa efter en psalm och en välsignelse. Eller så skippar man allt vad kristendom heter. Och då får man ju skippa adventsljusen och julfirandet i skolan också för den delen, jag menar om man inte får berätta vad de fyra ljusen symboliserar eller vad julafton står för varför ska man då utföra dessa riter?  
 
Jag vet att det är många som tänker att "Men Hanna komigen nu, det är 2012! Det där grejerna har ingen betydelse längre. Julen är en kommersiell grej, ingen bryr sig om jesusmyten" Jo, jag gör. För mig spelar det roll. Jag tror på jesusmyten, jag tror att det är 2012 år sedan Jesus föddes. Det är inte de kristna som gjort en kommersiell grej av julen. Precis som att det inte är de kristna som gjort mode av korset. Att ungdomar på tumblr, weheartit och så vidare tror sig vara hipsters för att de har kors hängandes överallt var knappats min idé. Korset symboliserar att Jesus dog och uppstod. Korset symboliserar kristendomen. Punkt slut. Jag menar inte att folk inte får bära kors men gillar du inte kristendomen, bär inte kristendomens symbol. Gillar du inte att prästen säger Gud i kyrkan då behöver du ju inte ha kors i öronen heller. På kyrkliga skolavslutningar får man inte säga Gud, julen är bara en komersiell tradition med coca-colas jultomte, korset är en modegrej och påsken handlar om påskharen och godis..... Snälla, förstör inte allt som har med kristen tro att göra. Tack för mig.

Kommentarer
Postat av: M

HELT SANT!

2012-12-05 @ 17:03:52
Postat av: Veronika W

Verkligen bra skrivet! Kunde inte sagt det bättre själv!!

2012-12-05 @ 20:46:45
URL: http://veronikawallentin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0