fattiga riddare en sjuk nostalgitripp


Vi hade gammalt torrt vetebröd hemma och jag fick för mig att göra fattiga riddare. Det var min favorit på dagis och jag har knappt ätit det sen dess. Men smaken var som jag mindes den, GOD! Sjukt enkelt var det också. Här får du recept till en hel drös med fattiga riddare:
Du behöver
slicat gammalt torrt vetebröd
1 ägg
3dl mjölk
1dl mjöl
socker och kanel efter behag!

Vispa upp ägget och lite av mjölken. Häll i mjölet och vispa till en jämn smet. Häll sedan i resten av mjölken och vispa lite till. Lägg vetebrödsskivorna i smeten och låt dem suga åt sig. Inte alltför länge för då blir det bara geggigt. Stek skivorna i en stekpanna med lite smör tills dom blir gyllenbruna. Vänd sedan skivorna i socke och kanel, eller bara strö det över. Färdigt!
Trackback
RSS 2.0